EN
SI
Miran Varga, 19. maja, 2015

Kakšen naj bo IT-oddelek prihodnosti?

Deli novico

V času, ko podjetja kot poslovni uspeh cenijo predvsem zniževanje stroškov, je informatika spet v nezavidljivi vlogi. Številna podjetja ji še bolj kot sicer pripisujejo podporno in posledično obrobno vlogo, čeprav bi moralo biti vsem jasno, da je v svetu, ki drvi v e-poslovanje, prav informatika tista, ki lahko ustvarja ključne konkurenčne prednosti in dodano vrednost.

Kako torej poudariti vlogo informatike v podjetju?

Na zgornje vprašanje so odgovore iskali tudi udeleženci dogodka »Butični IT – IT po meri poslovnega uspeha«, ki sta ga soorganizirali podjetji S&T Slovenija in Palsit. Predavatelji in gostje okrogle mize so se strinjali, da je treba naloge in pristojnosti IT-oddelka uskladiti s strateškimi cilji podjetja. Danes v večini podjetij prevladuje predvsem mišljenje, da mora IT-oddelek zagotavljati 100-odstotno delujoče in brezhibne storitve zaposlenim. To sicer res predstavlja eno izmed pomembnih vlog informatike, a jo hkrati omeji  tudi kot podporno službo. Informatiki pa želijo in nenazadnje morajo dokazati, da lahko podjetjem prinesejo več – več dodane vrednosti, več prihrankov, boljšo uporabniško izkušnjo in inovacije, skratka, boljše poslovanje. Učinkoviti IT je namreč tisti, ki prinaša pozitivne rezultate, ne zgolj dosega čim nižje skupne stroške. In kot takega ga cenijo tudi poslovodstvo podjetja in zaposleni.

Butični IT? Da.

v delu 320x100 - 01Jasno je, da IT-oddelek podjetja s svojimi storitvami ne more cenovno konkurirati primerljivim storitvam, ki jih nudijo ponudniki zunanjega izvajanja ali pa ponudniki rešitev iz oblaka. Slednji namreč stavijo na ekonomijo obsega, ki v IT-svetu deluje še za odtenek bolje kot na drugih področjih.

A tako, kot je butik modna trgovina z dražjimi, unikatnimi oblačili in modnimi dodatki (navadno je tudi manjša), podobno vlogo prevzema IT-oddelek. Za poslovanje manj kritične IT-storitve lahko preda v izvajanje zunanjemu ponudniku, sam pa poskrbi, da je celoten portfelj IT-storitev ukrojen glede na poslovne potrebe in procese v podjetju. Na ta način IT-oddelek podjetju omogoča, da se osredotoča na tisto, kar najbolje zna.

Direktor informatike kot vezni člen v podjetju

Pot do uresničitve cilja, po katerem bi bila informatika ena od ključnih in predvsem strateških služb v podjetjih, je tesno povezana z aktivnostmi direktorja informatike. Ta ne sme zgolj upravljati svojega »vrtička«, temveč mora nastopiti proaktivnoIT-direktor je tisti, ki preko tehnološke inovacije omogoča poslovno inovacijo.

posti it_Buticni ITIT-oddelek lahko vodstvu predlaga rešitve za izboljšanje poslovanja in ne zgolj čaka na ideje drugih oddelkov. V IT-oddelku morajo poznati praktično vse poslovne procese v podjetju, saj imajo le tako odlično priložnost za odpravljanje ozkih grl in drugih pomanjkljivosti v poslovanju.

Zelo pomembna je tudi komunikacija med direktorjem informatike in vodstvom. V podjetjih, kjer direktor informatike sedi v upravi, je informatika ena od gonilnih sil poslovanja. Povsem drugače pa je v organizacijah, kjer vodstvo sprejme določeno poslovno usmeritev, direktorja informatike pa zgolj seznanijo z novo nalogo. Komunikacija in sodelovanje z vodstvom ter s praktično vsemi oddelki v podjetju sta za IT-oddelek še kako pomembna, saj mu dolgoročno močno olajšata in poenostavita delo, dodatno pa ob ustreznih razlagah zaposleni lažje razumejo delo IT-oddelka.

Direktorje informatike prav tako čakajo spremembe in to ne zgolj tiste, ki so tehnološke narave. Direktor informatike mora svojo komunikacijo prilagoditi upravi in se seznaniti s samim načinom poslovanja. Uprava se namreč ukvarja z različnimi kazalniki (KPI), stroški (CAPEX, OPEX) in prihranki ter naložbami, učinkovitostjo poslovanja … Ta jezik mora poznati tudi direktor informatike, sicer bo težko našel sogovornike in podporo v vodstvu podjetja.

Tehnološki pragmatizem

Hkrati pa lahko IT-oddelek veliko prispeva k urejenemu poslovanju, predvsem tako, da pomaga urediti vloge in odgovornosti v podjetju (glede na procese, uporabnike itd.). V zadnjih letih delo IT-oddelkov močno ruši trend uporabe lastnih naprav na delovnem mestu (BYOD), saj vpliva tako na varnost podatkov na teh napravah kot na širšo ranljivost IT-okolja. Zato je še toliko bolj pomembno dosledno spoštovanje pravil, saj ta niso napisana z namenom, da bi omejevala uporabnike (zaposlene), temveč zagotavljajo varnost podatkov in poslovanja ter podjetju omogočajo hitro rast. Nenazadnje pa jasno določene vloge, zahteve in odgovornosti tudi varujejo IT-oddelek, ki je pogostokrat neupravičeno dežurni krivec za vse, kar je narobe v podjetju.

Tehnološki pragmatizem IT-oddelek dokazuje tudi z racionalnimi naložbami. Na okrogli mizi dogodka je bilo jasno povedano, da morajo biti naložbe v IT-rešitve in storitve upravičene z vidika dejanskih potreb (te sicer v praksi največkrat narekuje prav končni potrošnik). Če naložba ne izboljša storitve/rešitve, je neupravičena. Prav tako »hišni informatiki« svojih dejavnosti ne selijo kar povprek v računalniški oblak, ker je to moderno, temveč glede na dejanske potrebe in primernost.

Ideal: nagrajevanje tehnološke nevidnosti?

Za informatike velja podobno kot za sodnike v športnih panogah. Bolj kot je njihovo delo neopazno, bolj zadovoljni so uporabniki (zaposleni), saj to pomeni, da vse deluje brezhibno. V trenutku, ko IT-oddelek razume, da mora svoje delo preklopiti v način »tehnološke nevidnosti«, je naredil velik korak naprej, saj to pomeni, da se mora osredotočati na upravljanje poslovnih informacij in podatkov, ne pa zgolj na tehnologijo.